מה זה עוגני קרקע?

בחברת אגסי רימון מהנדסים בע"מ מתמחים במתן שירותים גיאטוכניים והנדסיים הקשורים להנדסת קרקע, לרבות ייעוץ העוסק בהתקנה של עוגני קרקע שיכולים להיות עוגנים זמניים או עוגני קרקע קבועים. במאמר הבא יוסבר מה זה בדיוק עוגני קרקע, מה ההבדל בין הסוגים השונים של העוגנים ומתי הם נדרשים.

 

המשמעות של עוגן קרקע 

עוגן קרקע מהווה אלמנט חיוני בהנדסה מודרנית, המאפשר לבנות בסמוך למבנה שכבר קיים, ומקנה יכולת ליצור חפירות עמוקות, למשל עבור חניונים. למשל, הצורך בעיגון כזה של הקרקע נוצר בעת תכנון מבנה עם קומות מתחת לפני השטח שיש בסמוך לו מבנה נוסף. במקרה כזה, בכדי למנוע עומס יתר אופקי יש לבצע חפירה הדרגתית, עם הצבה של נקודות עיגון לאורכה המעניקות תמיכה חיונית לקיר שבונים.

במילים אחרות, עוגני קרקע מיועדים להתמודד עם עומסים אופקיים, מייצבים את המבנה ומונעים קריסה של קירות דופן. עוגן בודד יהיה בדרך כלל באורך של חמישה עשר מטר, והוא יכול לרוב לשאת עומס מקסימלי של מאה עשרים טון, כאשר השפעתו נפרשת על פני שניים עשר מ"ר. 

 

חשיבותו של עיגון קרקע

יש לדעת כי בשנת 2011 יצא בפעם הראשונה תקן ישראלי מומלץ לבנייה עם עוגני קרקע, ולא בכדי. פעולה של עיגון קרקעות המבוצעת על ידי קבלן עוגני קרקע מוסך ומנוסה מיועדת לספק מענה בנייה בטיחותי, עם מזעור סכנת קריסה של קירות דיפון במהלך חפירות עומק. העיגון מאפשר לחזק את קירות הדופן ולתמוך בהם ולהפכם ליציבים ועמידים, עם פיזור של עומסים מפני השטח לתוך עומקה של הקרקע.

כאמור, קיימים סוגים שונים של עיגוני קרקע, לרבות עוגני קרקע זמניים או קבועים, עוגני סלע, עוגנים נשלפים, עוגנים כימיים, עוגנים אנכיים או אופקיים, ועוד. הבחירה בין העוגנים השונים מושפעת מסוג הקרקע ומשקלה המרחבי, סמיכות של מבנים שכנים, קיום של מי תהום, וכדומה.

למעשה, השימוש בעוגני קרקע נדרש במגוון יישומיים, לרבות מקומות שאין אפשרות לבצע בהם חפירה פתוחה עקב מיקום המבנה וסכנה הקיימת לתשתיות או מבנים סמוכים. כמו כן, העיגון נדרש בבניית חניונים ומרתפים, למניעת גלישה של מדרונות, למניעת נזקים של רעידות אדמה, בנייה מתחת למפלס של מי תהום, לבניית סכרים, מזחים ועוד.

 

סוגי עוגני קרקע

מרבית סוגי העוגנים שנעשה בהם שימוש בארץ הינם זמניים, ומיועדים לשימוש לתקופה של עד שנתיים, כאשר במהלך הבנייה מחליפים אותם באלמנטים קבועים של קונסטרוקציה, כמו קירות ותקרות. ההזזה של עוגנים אלו נדרשת להיות מבוצעת אופן הדרגתי ומבוקר.

כמו כן נעשה שימוש בעונים קבועים, אשר שלא כמו עוגני קרקע זמנים המוחלפים בתהליך הבנייה, מיועדים להמשיך ולשמש את המבנה לכל אורך חייו, לתקופה היכולה גם להגיע למאה ועשרים שנה. ככאלו מדובר בעוגנים מחוזקים, הנדרשים להציג רמה גבוהה של עמידות, בין היתר עם שכבות הגנה מפני קורוזיה.

מעבר לכך קיימים עוד סוגים נוספים של עוגנים, כאשר לכל סוג של עוגן יש תכונות משלו. למשל, לעוגן מכאני יש נעילה של ברגים או ראש אום, עוגן נשלף דומה לעוגן זמני רק שניתן לשלוף אותו מהקרקע בסיום העבודה, וניתן למצוא גם עוגן קרקע פולימרי המאפשר לקדוח בקרקע בעתיד, ועוד.

 

מרכיביו של עוגן קרקע ואופן התקנתו 

עוגני קרקע מורכבים משלושה חלקים עיקריים: אורך מעוגן, אורך חופשי וראש עוגן, כאשר לכל אורכו של העוגן עוברים מוטות של פלדה. אורך מעוגן מהווה את הרכיב הנתפס קרקע, האורך החופשי עשוי מפלדה והוא מגשר בין אורך המעוגן לראש העוגן, והוא מבודד באמצעות צינורות של פי.וי.סי. המשומנים בחלקם הפנימי עם גריז. ראש העוגן הינו רכיב עשוי ממתכת המקשר בין אמצעי דריכה לבין עוגן הקרקע.

את עוגן הקרקע ניתן לקדוח לקרקע בשיטת שונות, ובעיקר מקובל לקדוח אותו על ידי קידוח חלזוני פתוח או סגור. את העוגן מתקינים בעזרת פעולה שיכולה להיות עם או בלי לחץ כלוא, כאשר שימוש בלחץ כלוא מגדיל למעשה את יכולת העיגון. לחץ כלוא ניתן לקבל על ידי שימוש בקייסינג עם הזרקה של דייס בלחץ גבוה, וכן ניתן ליצור לחץ כלוא בעזרת אטם או בעזרת דייס משני.

 

יעוץ מקצועי בנושא עיגון קרקע 

לקבלת עוד ייעוץ מקצועי בנושא של עיגון קרקע מוזמנים ליצור קשר עם חברת אגסי רימון מהנדסים בע"מ בטלפון 077-2007672.

 

סגירת תפריט