מה זה קיר תמך? למה צריך אותו? ואילו סוגים קיימים?

נדרשים לתכנן קיר תמך? כדאי לכם לפנות לחברת אגסי רימון מהנדסים בע"מ לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי בנושא. רוצים לדעת מה זה בעצם קיר תמך, אילו סוגי קירות תומכים קיימים, כיצד מתכננים קירות אלו ולמה הם משמשים? לפניכם הסברים בסיסיים.

 

אז מה זה קיר תמך? 

קיר תמך הינו סוג של מבנה המיועד למנוע תזוזה של קרקע או של עפר. את הקירות התומכים אפשר לבנות מחומרים שונים, כך שקיימת למשל אפשרות לבניית קיר תומך מבטון, פלדה, אבנים או מעץ. כמו כן ניתן למצוא סוגים שונים קירות תומכים לרבות קירות כובד, קירות דקים וקירות שוגמים. קירות התמך משמשים לצרכים שונים במשק, למשל עבור חיזוק סביבת מבנים, חיזוק גדות של מים, לבניית מנהרות וגשרים, חיזוק שולי כביש, וכן כקיר שמונע סחף של מדרון תלול במקום מושפע.

 

סוגי קירות תומכים

 כאמור, קיימים כמה סוגי קירות תומכים כוללים בין היתר:

  • קירות כובד- קירות בעלי אלמנטים מאוד רחבים, היכולים להיות עשויים מבטון שאינו מזוין או מאבנים גדולות, כאשר המשקל של הקיר הוא זה התומך בקרקע ומונע את התזוזה שלה.
  • קירות תומכים דקים-  קירות תומכים עשויים מבטון מזוין המיוצרים בצורה של אות T הפוכה או בצורה של האותL . סוג זה של קירות נעזר במשקל של האדמה מצד אחד שלהם, המונע תזוזת אדמה מהצד השני.
  • קירות שיגומים- סוג של קיר תומך אדמה שבעבר היה עשוי מלוחות עץ או פלדה שהוחדרו לקרקע ויצרו סוג של גדר שמנעה תזוזה של הקרקע. בימנו קירות אלו מיוצרים בעיקר על ידי כלונסאות צמודים מיציקת בטון שקודחים אותם עמוק בקרקע.
  • קירות לקרקע משוריינת- קירות תמך מחומר פולימרי או פלדה משוריינת המשמשים במקרים שיש צורך ליצור אלמנט אדריכלי על חזית הקירות.
  • עוגני קרקע- לא אחת בקירות תמך, בייחוד מהסוג הדק, מקובל לשלב עוגני קרקע המתפקדים כבלמים ושמשקלם תורם לתפקוד הקיר התומך.

 

תכנון של קירות תמך

בעת תכנון של קירות תמך יש צורך לקחת בחשבון את העומסים שיופעלו עליהם, עם יכולת לעמוד במצבים של שקיעה, התהפכות והחלקה. לשם כך יש לחשב את שיווי המשקל של קיר התמך ויכולתו לעמוד במצבים שתוארו לעיל, כלומר קיר רחב דיו שלא יזוז, יתהפך או ישקע.

כמו כן, בתכנון קיר תמך, סוג הקיר ייבחר בהתאם למאפייני הקרקע, תנאי שטח וסוג מבנה מתוכנן. למשל בתכנון קיר תומך בין בניינים שיש בניהם הבדלים בגובה קרקע, יש צורך לתכנן קיר תומך גבוה שימנע תזוזות קרקע שיאושר על ידי מהנדס קונסטרוקציה.

גם עלות בניית קיר תומך משתנה בהתאם לסוג הקיר. כך למשל, בקיר תומך מבטון המחיר ייקבע לפי מטר וכן לפי עובי הקיר המתחיל בעשרים ס"מ. אם מדובר בקיר תומך בין שני מבני מגורים שכנים, שני השכנים ידרשו לשאת בהוצאות בניית הקיר.

יש לדעת כי קיר תומך במבנה אין לשבור ללא אישור של מהנדס ,וניתן לזהותו בהיותו קיר עבה במיוחד שאינו עשוי מבלוקים אלא מבטון. קיר תומך לרוב יהיה במרכז המבנה ובתוכניות הנדסיות של המבנה הוא יופיע עם סימון ייעודי.

 

לתכנון קירות תמך

לתכנון קירות תמך ולקבלת עוד ייעוץ מקצועי בנושא הנכם מוזמנים ליצור קשר עם חברת אגסי רימון מהנדסים בע"מ בטלפון 077-2007672.

 

סגירת תפריט